Despre normalitate

Middleman, Middleclass si Iov – Omul dintre vremuri

Middleman este intermediarul din cadrul unei tranzactii. Middleclass este categoria de indivizi ce nu sunt nici salariati, dar nici din clasa celor avuti; stau intre salariati si cei avuti (lato sensu), cei ce controleaza jocul.

Iov este cel ce face trecerea de la Vechiul Testament la Noul Testament, de la Crestinismul bazat pe pedeapsa la Crestinismul bazat pe mantuire, pe iertare, pe indreptare …a privirii spre Dumnezeu. Iov nici nu intermediaza, nu negociaza trecerea de la o Idee la alta, nici nu este intre categorii sociale (fiind avut, de altfel) ci doar Intelege cum se face trecerea intre Vremuri, aducand o noua Perspectiva asupra lucrurilor. Iov, se agita, se intreaba, dezbate, vorbeste singur, vorbeste cu sotia si prietenii, dar in final aduce o noua Perspectiva (este ajutat sa aduca) asupra vremurilor.

Cartea lui Iov si Iov in sine sublima o buna parte din Crestinism. Originea Raului si Rolul de Om intre Lumi pe care si-l asuma Iov deslusesc multe din perspectivele Crestinismului. Iov ne arata originea Raului, nu ca Principiu, Valoare ontologica de sine statoare (opusa Binelui) ci ca un ’’Mai putin Bine’’ ce-si are originea in Libertatea Omului, libertate de care nu se atinge nici Dumnezeu (independent cum este exercitata). Noi modernii am considera ca este o forma de nihilism sa consideri ca Libertatea poate fi sursa Raului, dar in realitate este o antinomie doar aparenta. Si tot Iov ne arata cat de important este Omul ’’dintre Lumi’’ pentru ca aceasta face Iov, face trecerea de la Vechiul Testament unde Greutatile Vietii sunt Pacatele Greselilor savarsite anterior, sunt Pedeapsa acestora, la Noul Testament unde Greutatile si Incercarile Vietii sunt o forma de Mantuire, de ’’saracire a duhului’’ astfel incat sa intelegem esentialul din Viata. Tot o forma de nihilism pare sa fie si ideea ca Suferinta (lato sensu) te mantuieste, te face mai bun, te indreapta spre cele cu Adevarat esentiale (negarea confortului Vietii).

Bloom il priveste pe Shakspeare ca fiind inceputul Canonului Occidental in Literatura si datorita faptului ca este complet lipsit de orice ideologie. Hamlet a vazut cum este Lumea cu adevarat si adopta (dupa unii) o stare de pasivitate in fata acesteia, o lasa nemiscata intrucat nu crede ca poate schimba lumea in mod unilateral. Dostoievski (desi Bloom nu-l recunoaste in categoria lui Shakspeare) este de asemenea lipsit de ideologie, dar in alt fel. Miskin de asemenea stie cum este lumea dar crede cu tarie ca prin exemplul propriu o poate schimba.

Iov este parintele ideatic atat pentru Miskin dar si pentru Hamlet aratandu-ne ca nu orice negare, negatie, refuz constituie Nihilism. Refuzul Razbunarii (Hamlet), Refuzul Libertatii absolute si fara de mejdine (Iov), Refuzul statorniciei si dorinta de a schimba lumea prin exemplul propriu (Miskin) nu sunt forme de Nihilism.

Din contra. Sunt trasaturile Omului Dintre Vremuri.

De fiecare data cand Lumea s-a reasezat si Romania a fost prinsa in ecuatie noi am avut de toate, am avut Middleman, Middleclass dar nu am avut un Iov, nu am avut Omul dintre Vremuri.

In 1989 am avut o categorie de indivizi ce au negociat trecerea de la un sistem la alt sistem, au adaptat trecerea astfel incat sa le fie bine (material vorbind). Vedem si astazi consecintele dar si pe unii dintre Negociatorii acelor vremuri sau pe Mostenitorii (inclusiv institutionali) acestora. In 1989 am schimbat Vremurile cu Middleman(i).

Recent cand Pandemia si Razboiul schimba Vremurile, Romania este ajutata, populata de middleclass, de clasa politica (lato sensu, includ aici si pe cei animati in mod profund de ideologii) ce s-a construit dupa 1989, formata din oameni ce nu au muncit (in sensul ca rasplata sa fie determinata de un efort personal sustinut si organizat), deci nu sunt in categoria celor ce muncesc, dar nici in categoria celor avuti, a celor ce cu adevarat carmuiesc vremurile si lumea, sunt la mijloc, nici cal nic magar.

Din nou ne-a lipsit/ne lipseste Omul dintre Vremuri, omul capabil sa aduca propria Perspectiva asupra vremurilor. In realitate s-a creat un sistem, o societate in care nimeni nu mai vrea sa fie altceva decat Middleman sau Middleclass (definita in paragraful 2). Omul dintre Vremuri, cel ce procedeaza asemenea lui Iov nu mai este compatibil cu ceea ce noi traim.

1030 Vizitatori